Z punktu widzenia fizjoterapeuty organizm człowieka to skomplikowany układ obejmujący ponad 200 kości, 400 mięśni, więzadła, ścięgna, powięzie, układ nerwowy czy hormonalny. W wyniku losowych doświadczeń życiowych (uraz, choroba, złe nawyki ruchowe) może dojść do zaburzenia prawidłowego działania organizmu z towarzyszącym bólem. Najistotniejszym elementem terapii jest wykrycie i zrozumienie zaburzenia, co jest możliwe po przeprowadzeniu szeregu testów, wnikliwej analizie napięcia tkanek miękkich, zbadaniu zakresu oraz jakości ruchu stawów. Terapeuta szuka przyczyny problemu, następnie planuje proces rehabilitacji uwzględniając potrzeby oraz możliwości pacjenta. Do najczęściej stosowanych zabiegów ręcznych można zaliczyć techniki zmniejszające napięcie mięśniowo-powięziowe, rozciągania, elementy masażu, terapię punktów spustowych bólu itp. Skutecznie przywracają ruchomość w stawie techniki mobilizacyjne czy manipulacje. Wykorzystuje się też metody poprawiające stabilność, koordynację nerwowo-mięśniową. Ważnym lub niezbędnym elementem terapii mogą okazać się zabiegi ukierunkowane na układ nerwowy, oddechowy, trzewia oraz dobrane ćwiczenia domowe. Na końcowe efekty terapii składają się: zastany aktualny stan pacjenta, wykonana praca w gabinecie, ćwiczenia domowe oraz przestrzeganie przez pacjenta zasad prawidłowego wykonywania czynności życia codziennego (praca, schylanie, mycie itp.). Podchodząc do problemu pacjenta w sposób opisany powyżej gwarantuję, że w procesie zdrowienia/rehabilitacji zostanie uwzględniony zarówno mechanizm uszkadzający jak i przeciążone (bolące) tkanki. Dzięki temu można uzyskać satysfakcjonującą poprawę na dłużej lub zupełnie rozwiązać problem nawracających dolegliwości.